Şeffaflık

Medya gruplarıyla ilgili bilgilere çoğu zaman ticaretsicil.gov.tr adresindeki Ticaret Sicil Gazetesi'nden ulaşılıyor. Arşiv, şirket isimlerine göre araştırmaya imkan tanıyor. Gazeteler şirket ve imtiyaz sahibi bilgilerini her nüshada künyede yayımlamak zorunda. İnternet sitelerinin yanı sıra, TV kanalları ve radyo istasyonlarının da şirket sahipleri çoğunlukla ilgili web sitesinde yer alıyor.

Ancak; bir çok medya kaynağı; yalnızca kendilerine hissedar olan şirketlere sahip. Bu yüzden, gerçek bir şahsın adına ulaşmak için; ticaret sicildeki birbirine bağlı bir çok şirketin üzerinden geçmek gerekli olabilir. Ticaret sicil arama motoru, bir özel kişinin adının doğrudan aranmasına izin vermiyor; ancak bunu İstanbul Ticaret Odası'nın web sitesi "ito.org.tr/wps/portal/bilgi-bankasi" adresinde yapmak mümkün (İstanbul'da kayıtlı şirketler için). Ticaret Odası'nın arama motorundaki isim arama fonksiyonu, yalnızca şahsın üyesi olduğu yönetim kurulunu gösteriyor ama şahsın hangi firmalarda hisselerinin olduğunu göstermiyor (eğer mevzu bahis şirket "Limited" değilse). Bunu bulmak için, yapılabilecek tek yol; şirketin adını öğrenmek ve Ticaret Sicil gazetesindeki kayıtlarını tek tek incelemek olacaktır. Eski kayıtların bazıları Ticaret Sicil Gazetesi'ni kullanarak açılamıyor, bu yüzden, eğer hisseler uzun bir süre değişiklik göstermediyse hissedarlara yönelik bilgiye ulaşmak imkansız.

 

Hürriyet ve Onedio.com hariç yanıt yok

 

Hürriyet gazetesi ve Onedio.com hariç, hiçbir medya grubu/kuruluşu gelirlerine dair soruları yanıtlamadı.

Sorularımızın doğru kişilere ulaştığını doğrulamak adına telefonla aramamıza ve e-posta mesajlarımıza rağmen; Turkuvaz Medya (Kalyon Grubu), ES Medya (Ethem Sancak sahipliğinde), Estetik A.Ş., Hayat Görsel Yayıncılık ve İhlas, Demirören, Ciner, Albayrak, Doğuş gruplarından herhangi bir yanıt alamadık. İhlas Yayın Holding, borsada halka açık bir şirket konumunda olduğu için, medya gelirleri yıllık raporlarında bulunabilir.

Ayrıca; Posta, Habertürk, Milliyet, Türkiye ve Yeni Şafak gazetelerinden; ATV, Fox, Show TV, Star TV, NTV, Kanal D ve CNN TÜRK TV kanallarından; Kral FM, Show Radyo, NTV Radyo, Radyo D, TGRT FM ve CNN Türk radyo istasyonlarından; milliyet.com.tr, hurriyet.com.tr, haberturk.com haberler.com, memurlar.net, ve gazetevatan.com web sitelerinden; IHA, ANKA ve DHA haber ajanslarından; bu konuda herhangi bir cevap alamadık.

Öte yandan Hürriyet gazetesi tüm soruları yanıtladı: 2015 yılında; gelirleri (596 milyon Türk Lirası, yaklaşık 200 milyon ABD Doları), kar (48 milyon Türk Lirası, yaklaşık 16 milyon ABD Doları) ve reklam geliri (383 milyon Türk Lirası, yaklaşık 129 milyon ABD Doları).

Onedio.com web sitesi de 2015 gelirlerini açıkladı: tamamı reklam gelirlerinden olmak üzere, 10 milyon Türk Lirası, yaklaşık 3,4 milyon ABD Doları

TRT FM, TRT1 (TV) ve Anadolu Ajansı (AA); MOM'nin haber alma özgürlüğü taleplerine ve gelirlerine dair sorulara yanıt vermedi. Radyo Televizyon Üst Kurulu'ndan (RTÜK) en yüksek gelire sahip 10 TV ve 10 radyo kanalından kesmiş olduğu meblağı öğrenmek istedik. Ancak aslen kamuya açık olması gereken bu bilgi, bunun mali bir sır olduğu söylenerek bizimle paylaşılmadı.

Basın İlan Kurumu (BİK), en çok satan 10 gazeteyi seçmek için kullanılan bir veriyi, en çok satan 10 gazete ve satış rakamlarını açıkladı. Ancak, Basın İlan Kurumu bu gazetelere geçen yıl ne kadar para ödediğini (kamu duyuruları ve reklamları için), yine ticari bir sır olduğu gerekçesiyle, açıklamadı.

TRT, AA ve BİK soruları cevaplamadığı için Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu'na başvurduk.

  • Project by
    Bianet
  •  
    Reporters without borders
  • Funded by
    BMZ