This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2019/04/21 at 10:33
Reporters Without Borders (RSF) & Bianet - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Bianet LOGO
Reporters without borders
  • Bianet
  • Reporter without borders


Founded in 1982 by Ömer Çavuşoğlu and Ahmet Kozanoğlu, partners in various major construction and banking investments such as Hisarbank, daily Güneş was shut in the early 90s and changed hands many time, until being bought by the Çukurova Group in 1997. In 2013, it was seized along with Akşam newspaper by the Savings Deposit Insurance Fund of Turkey, and was later sold to Ethem Sancak. Sancak is openly very supportive of the ruling AK Parti and President Recep Tayyip Erdoğan. He has famously said he's "in love" with Erdoğan and would sacrifice his family for him. He has admitted to having entered media to support Erdoğan.

Key facts

Audience Share


Ownership Type


Geographic Coverage


Content Type


Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Ethem Sancak Group


Ownership Structure


Voting Rights

According to Article 434 of Turkish Commercial Code, shareholders in corporations ('Anonim Şirket’) use their voting rights in proportion with their shares’ nominal value. Each shareholder has at least one vote, however voting rights might be limited, or given more weight with articles of association. Moreover, public companies may issue shares without voting rights according to Article 14/A of Capital Markets Law.

Individual Owner

Media Companies / Groups

General Information

Founding Year



Ömer Çavuşoğlu, Ahmet Kozanoğlu

Affiliated Interests Founder

Ömer Çavuşoğlu founded Güneş gazetesi with Ahmet Kozanoğlu in 1982. The two were also partners in construction and banking, with shared investments such as Hisarbank.


Ahmet Bayraktutar

Affiliated Interests Ceo

Born in İzmit in 1982, Ahmet Bayraktutar is a graduate of Bilgi University’s Political Science department. He’s been working for Star Media Group since 2011, and is the Chair of the Executive Board (İcra Kurulu Başkanı) at ‘T Medya’ which owns three newspapers, three TV channels and two radios. He’s a member of the Board of Directors at TÜRGEV, a charitable foundation where President Recep Tayyip Erdoğan's son, Bilal Erdoğan, has also been a member. The foundation came to public attention with a corruption investigation in December 2013. In January 2016, President Erdoğan attended his wedding ceremony as the witness.


Turgay Güler

Affiliated Interests Editor-In-Chief

Turgay Güler has worked as the Editor in Chief of Güneş newspaper since February 2015. He started his journalism career as a reporter for Kanal 7. was previously a columnist for Akşam newspaper, and his program ‘Sıradışı’ was aired on Ülke TV.

Other Important People

Ethem Sancak is the Chair of the Board of Directors.

Affiliated Interests other important people

Ethem Sancak

Born in 1958 in Siirt, Ethem Sancak graduated from Istanbul University's communications faculty in 1976. He started a small medicine business in the 80s which grew to an internationally operating conglomerate including a hospital chain. His media group owns three national newspapers, 3 television channels, 2 radio channels and 2 magazines as well as websites. Sancak is openly very supportive of the ruling AK Parti and President Recep Tayyip Erdoğan. He has famously said he's "in love" with Erdoğan and would sacrifice his family for him, and has admitted to having entered media to support him. Sancak owns all shares of 'ES Yönetim Danışmanlığı', which is the main shareholder of the company (T Medya) that has over 765 million Turkish Liras in capital and publishes Güneş and Akşam newspapers. In 2013, he bought Güneş, Akşam, Sky360 TV, along with two radio channels and various magazines from the Savings Deposit Insurance Fund (TMSF), which had seized it from Çukurova Group. In leaked phone conversations attributed to Sancak, he can be heard complaining that he had to acquire these bankrupt media outlets. 2014, he also acquired all shares of the Star Media Group (that owns Star Newspaper and 24 TV) from businessman Fettah Tamince. He has taken an ombudsman (Demokrasi Hakem Kurulu) position in AK Parti since 2012. He has also purchased BMC (via a public tender where he was the only participant in 2014), a company that has won many tenders including producing tanks and water cannons for the Turkish army and police. He has served as the Brazilian honorary consul of Istanbul. He's the Vice Chairman in the Board of Directors in Istanbul Modern Museum of Art in the Board of Directors of Istanbul Foundation for Culture and Arts (İKSV).


Atatürk Mahallesi Bahariye Caddesi No:31 İkitelli- Küçükçekmece İstanbul, 0 212 473 20 00,

Financial Information

Revenue (in Mill. $)


Operating Profit (in Mill. $)


Advertising (in % of total funding)


Market Share


Further Information


(29.02.2016) Es Medya'da Tensikat Depremi! 160 kişi işten çıkarıldı! Gazeteciler. Retrieved in October 2016 from:


Turkish Trade Registry Gazette. The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey. Retrieved in August 25, 2016 from

  • Project by
    Reporters without borders
  • Funded by